2015. szeptember 29., kedd

Digitális tanári kompetenciák

A pedagógiában közismert fogalomnak számítanak a kompetenciák, szinte minden nap halljuk, hogy egy leendő tanárnak milyen ismeretekkel, készségekkel és képességekkel kell rendelkezniük. De nem csupán a pályakezdő tanárok körében számítanak ismerős fogalomnak a kompetenciák, a pedagógus életpálya modell megköveteli, hogy bizonyos időközönként a sok éve tanító tanárok is portfóliókat állítsanak össze, melyben igazolják, hogy rendelkeznek a különböző kompetenciákkal, és ezeket az órákon is képesek megmutatni és alkalmazni. A következő bejegyzésben a 8 kompetencia közül egyet választottam ki, melyet kicsit ismertetnék.

A választott kompetencia: szakmai együttműködés és kommunikáció (7. kompetencia).

Magyar alapszakos bölcsészként kifejezetten fontos terület számomra a kommunikáció. Az egyetemi évek alatt nem titkoltam, hogy a nyelvtan a "szívem csücske", szakdolgozatomat is a beszédprodukcióval kapcsolatban írtam. Úgy gondolom, hogy az, aki jól kommunikál, szinte mindent elérhet a világban. Kifejezetten fontosnak tartom, hogy a tanár segítsen abban, hogy a tanulók pontosan, érthetően és egyszerűen meg tudják fogalmazni gondolataikat, érzéseiket. Aki jártas a retorikában, az egy vitát is könnyen el tud dönteni, meg tudja győzni embertársait, és logikusan tud érvelni saját álláspontja mellett.

Klisének hangozhat, hogy a mai modern, felgyorsult világban alig van időnk a kommunikációra, de sajnos van igazságtartalma. Kutatások kimutatták, hogy a személyes kommunikációink száma lecsökkent, míg a virtuális kommunikációnk egyre inkább teret nyer mindennapjainkban. Gondolatainkat minél gyorsabban és egyszerűbben próbáljuk ezeken az eszközökön közvetíteni, és pillanatokon belül hírt is kapunk másokról. Ezt a mechanikát pedig az oktatásba is be lehet vezetni: hozzunk létre egy közös levelezőlistát, vagy egy privát csoportot diákjaink számára, és a tanuláshoz szükséges dokumentumokat máris egyszerűen meg tudjuk osztani egymással. Külön érv mindezek mellé, hogy egy egész osztálynak vagy csoportnak is egyetlen kattintással meg tudjuk könnyíteni a dolgát, tudjuk tartani órán kívül is a kapcsolatot, és a távol lévő kollégákkal is tárgyalni tudunk a digitális eszközökön keresztül. 

Az ISTE (ISTE STANDARDS FOR TEACHERS), a tanárok digitális kompetenciái (2008) szintén említik, hogy a tanulókat, a tanulói kreativitást inspirálni és támogatni kell, és hogy a tanároknak rendelkezniük kell a digitális kornak megfelelő tanulási tapasztalatokkal. Vagyis ismernünk kell az eszközöket, amelyek adva vannak számunkra, és amelyekkel élvezetesebbé tudjuk tenni óráinkat, hogy el tudjunk szakadni a frontális oktatástól. 

Az ember, ha az élet minden területén pedagógusként reagál, leszűri a következtetést. Miért is ne lehetnék akkor jó tanár? Miért is ne használjam a modern eszközöket? Azt akarom, hogy élvezzék az órámat? Akkor csak egy dolgom van: megtanulni bánni, bánni azokkal a csodákkal, amelyekkel megkönnyíthetem a saját dolgomat.

Hát nem fantasztikus a technológia?


    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése