A
pedagógiában közismert fogalomnak számítanak a kompetenciák, szinte minden nap
halljuk, hogy egy leendő tanárnak milyen ismeretekkel, készségekkel és
képességekkel kell rendelkezniük. De nem csupán a pályakezdő tanárok körében
számítanak ismerős fogalomnak a kompetenciák, a pedagógus életpálya modell
megköveteli, hogy bizonyos időközönként a sok éve tanító tanárok is
portfóliókat állítsanak össze, melyben igazolják, hogy rendelkeznek a különböző
kompetenciákkal, és ezeket az órákon is képesek megmutatni és alkalmazni. A
következő bejegyzésben a 8 kompetencia közül egyet választottam ki, melyet kicsit
ismertetnék.
A választott kompetencia: szakmai
együttműködés és kommunikáció (7. kompetencia).
Magyar alapszakos bölcsészként kifejezetten fontos terület
számomra a kommunikáció. Az egyetemi évek alatt nem titkoltam, hogy a nyelvtan
a "szívem csücske", szakdolgozatomat is a beszédprodukcióval
kapcsolatban írtam. Úgy gondolom, hogy az, aki jól kommunikál, szinte mindent
elérhet a világban. Kifejezetten fontosnak tartom, hogy a tanár segítsen abban,
hogy a tanulók pontosan, érthetően és egyszerűen meg tudják fogalmazni
gondolataikat, érzéseiket. Aki jártas a retorikában, az egy vitát is könnyen el
tud dönteni, meg tudja győzni embertársait, és logikusan tud érvelni saját
álláspontja mellett.
Klisének hangozhat, hogy a mai modern, felgyorsult világban alig
van időnk a kommunikációra, de sajnos van igazságtartalma. Kutatások
kimutatták, hogy a személyes kommunikációink száma lecsökkent, míg a virtuális
kommunikációnk egyre inkább teret nyer mindennapjainkban. Gondolatainkat minél
gyorsabban és egyszerűbben próbáljuk ezeken az eszközökön közvetíteni, és
pillanatokon belül hírt is kapunk másokról. Ezt a mechanikát pedig az oktatásba
is be lehet vezetni: hozzunk létre egy közös levelezőlistát, vagy egy privát
csoportot diákjaink számára, és a tanuláshoz szükséges dokumentumokat máris
egyszerűen meg tudjuk osztani egymással. Külön érv mindezek mellé, hogy egy
egész osztálynak vagy csoportnak is egyetlen kattintással meg tudjuk könnyíteni
a dolgát, tudjuk tartani órán kívül is a kapcsolatot, és a távol lévő kollégákkal
is tárgyalni tudunk a digitális eszközökön keresztül.
Az ISTE (ISTE STANDARDS FOR TEACHERS), a tanárok digitális
kompetenciái (2008) szintén említik, hogy a tanulókat, a tanulói kreativitást
inspirálni és támogatni kell, és hogy a tanároknak rendelkezniük kell a
digitális kornak megfelelő tanulási tapasztalatokkal. Vagyis ismernünk kell az
eszközöket, amelyek adva vannak számunkra, és amelyekkel élvezetesebbé tudjuk
tenni óráinkat, hogy el tudjunk szakadni a frontális oktatástól.
Az ember, ha az élet minden területén pedagógusként reagál,
leszűri a következtetést. Miért is ne lehetnék akkor jó tanár? Miért is ne
használjam a modern eszközöket? Azt akarom, hogy élvezzék az órámat? Akkor csak
egy dolgom van: megtanulni bánni, bánni azokkal a csodákkal, amelyekkel
megkönnyíthetem a saját dolgomat.
Hát nem fantasztikus a technológia?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése