Napjainkban a
filozófia kérdéseit a diákok unalmasnak, elavultnak tartják. A végzős évfolyam
az érettségivel foglalkozik főleg, nem tartják fontosnak azokat a tárgyakat,
amelyeket nem tudnak hasznosítani a gimnáziumi évek befejezése után. A
filozófia azonban korántsem ennyire “életszerűtlen” tantárgy. Már a korai görög
gondolkodók is arról elmélkedtek, hogy mi az élet célja, hogyan lehetünk
boldogok, miért is létezik az ember, és ezek a témák napjainkban is
kulcsfontosságúak, és az érdeklődés középpontjában állnak.
Hogyan
is lehet érdekesebbé tenni a filozófia oktatását?
1.
mindennapi
példák (pl. internethasználat → kritikai gondolkodás fejlesztése)
2.
szófelhők (pl.
arisztotelészi kategóriák)
3.
kulcsfogalmak
(pl. arisztotelészi erények, középérték, szélsőségektől mentesség)
4.
filozófiai
témájú videók az interneten (pl. Platón életmű)
5.
irodalom és
filozófia (pl. Madách-Hegel)
6.
történelem és
filozófia (pl. Marx)
A
mai órán ezért podcast készítésével foglalkoztunk, amelyben a filozófia
oktatásáról beszélgettünk. A feladat elkészítéséhez csupán egy hangfelvevő
eszközre volt szükségünk (pl. okostelefon) és egy vágóprogramra, az elkészült
felvételt pedig megoszthatjuk a PodOmatic című oldalon. Társammal (Varró Mária) a
munka gördülékenyen ment, a feladatot könnyen megoldottuk. A mintaproduktum
tartalmaz:
- bevezetést
- háttérzenét
- témafelvetést
- dialógust
a filozófia oktatásáról
- következtetéseket
- végszót.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése