2015. október 23., péntek

Szófelhő a tanulásban?

Tanulmányok kimutatták, hogy a frontális óratartásból a tanulók csupán 5 %-ot jegyeznek meg, az azonnali tananyagmegértést kevésbé segíti ez a munkaforma. Ezért is tartom lényegesnek, hogy óráinkat színesítsük, tegyük élvezetesebbé, és építsünk a vizualitásra is. A következőkben a szófelhők alkalmazását mutatnám be 4 példán keresztül. A szemléltetéshez használt szófelhők a Tagul alkalmazással készültek:

1.      Először a tanórák elején képzelem el ennek a módszernek a felhasználását. A szófelhőben lévő szavak támpontot, segítséget nyújtanak az óra témájának megismeréséhez, a képben elhelyezett kulcsszavakkal pedig be lehet vezetni az adott órát. Pl. a stilisztikai alapjai témakörön belül 10. osztályban a szófelhő tartalmazhatja a beszélt és írott stílusrétegek neveit.


2.    Az óra végén, egy esetleges dolgozat előtt is kiválónak bizonyulhat a szófelhő. Összefoglalója lehet a tanultaknak, közös átbeszéléssel pedig felfrissíthetjük az emlékezetet. Pl. egy költő munkásságának jellemzői, sokszor használt szóképei, életének helyszínei jelenhetnek meg a képben. A képen Ady Endréhez kapcsolódó szavakkal illusztrálok, amely egy 11. osztályban használható.

3.    A filozófia oktatását is színesíteni lehet egy-egy szófelhő használatával. Fontos, hogy a diákok tisztában legyenek az alapvető fogalmakkal, így könnyebben érthetik meg az egyes filozófusok műveit. Pl. a kijelentéseinkben előforduló állítmányok tízféle típusba sorolhatók, ezeket a típusokat nevezi Arisztotelész kategóriáknak. A szófelhő tartalmazhatja a tíz arisztotelészi kategóriát, a 13. osztályos diákok pedig a kategóriákra példákat sorolhatnak fel (szubsztania = ember, idő = tegnap stb.

4.    Végül egy vers elemzésének megkönnyítésére is lehet használni a szófelhőket. Az ábrában a versben szereplő szavak jelennének meg, ezeknek a megbeszélésével pedig elősegíthetjük a közös megértést. Az általam választott József Attila vers 12. osztályban használható kiválóan.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése