Tanulmányok
kimutatták, hogy a frontális óratartásból a tanulók csupán 5 %-ot jegyeznek
meg, az azonnali tananyagmegértést kevésbé segíti ez a munkaforma. Ezért is
tartom lényegesnek, hogy óráinkat színesítsük, tegyük élvezetesebbé, és
építsünk a vizualitásra is. A következőkben a szófelhők alkalmazását mutatnám
be 4 példán keresztül. A szemléltetéshez használt szófelhők a Tagul alkalmazással
készültek:
1. Először a tanórák elején képzelem el ennek
a módszernek a felhasználását. A szófelhőben lévő szavak támpontot,
segítséget nyújtanak az óra témájának megismeréséhez, a képben elhelyezett
kulcsszavakkal pedig be lehet vezetni az adott órát. Pl. a stilisztikai alapjai
témakörön belül 10. osztályban a szófelhő tartalmazhatja a beszélt és írott
stílusrétegek neveit.
2. Az óra végén, egy esetleges dolgozat előtt
is kiválónak bizonyulhat a szófelhő. Összefoglalója lehet a tanultaknak,
közös átbeszéléssel pedig felfrissíthetjük az emlékezetet. Pl. egy költő
munkásságának jellemzői, sokszor használt szóképei, életének helyszínei
jelenhetnek meg a képben. A képen Ady Endréhez kapcsolódó szavakkal
illusztrálok, amely egy 11. osztályban használható.
3. A filozófia oktatását is színesíteni lehet
egy-egy szófelhő használatával. Fontos, hogy a diákok tisztában
legyenek az alapvető fogalmakkal, így könnyebben érthetik meg az egyes
filozófusok műveit. Pl. a kijelentéseinkben előforduló állítmányok
tízféle típusba sorolhatók, ezeket a típusokat nevezi Arisztotelész kategóriáknak. A
szófelhő tartalmazhatja a tíz arisztotelészi kategóriát, a 13. osztályos diákok
pedig a kategóriákra példákat sorolhatnak fel (szubsztania = ember,
idő = tegnap stb.
4. Végül egy vers elemzésének
megkönnyítésére is lehet használni a szófelhőket. Az ábrában a versben
szereplő szavak jelennének meg, ezeknek a megbeszélésével pedig elősegíthetjük
a közös megértést. Az általam választott József Attila vers 12.
osztályban használható kiválóan.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése