Most,
hogy a gyakorlott, 30 éve tanító tanárok szembesültek az életpálya modell
nehézségeivel, nem lehet mást hallani, csak azt, hogy ilyen kompetenciával kell
rendelkezni, olyan kompetenciával kell rendelkezni, ez legyen a tanítási
filozófiád, így tervezd meg az óráidat. Nekem, kezdő tanárjelöltnek talán még
nehezebb dolgom van mindezeket átlátni. Az egyetemi órák, a szemináriumok és
előadások sokat segítenek meghatározni céljaimat, mégis úgy gondolom, hogy ezen
a ponton nagyon sokat alapozok korábbi empíriáimra. Minden leendő tanár fejében
ott élnek az emlékek, hogy milyen tanárok szeretnénk, és milyenek nem
szeretnénk lenni. Ezen a ponton azonban megpróbálkozom saját tanítási
filozófiám szavakba öntésére.
Szerencsésnek
mondhatom magam, amiért középiskolában volt nyelvtan órám, a legtöbb diák
azonban az irodalmat tanulja magasabb óraszámban, sokszor a nyelvtan teljes
kihagyása mellett. Úgy gondolom, hogy a kettő nagyon szorosan kapcsolódik
egymáshoz, nem véletlen, hogy egy tanár tartja a két órát, és mind a kettőben
jártasnak kell lennie. A nyelvtan megértésével gazdagabb rálátásunk nyílik a
világra, és szentül hiszem, hogy a helyes anyanyelvhasználattal az irodalmi
műveket is könnyebben értelmezni tudjuk.
Látható,
hogy a nyelvtan a "szívem csücske", ezért is tartom kifejezetten
fontosnak, hogy ezt a tantárgyat is megillesse ugyanaz a presztízs, mint az
irodalmat. Küldetésemnek érzem, hogy bebizonyítsam a diákoknak, hogy a nyelvtan
nem egy száraz, bemagolható, fölösleges ismeret. A "magyar vagyok, ismerem
a saját anyanyelvem" mottóval mindenki találkozik, mégis úgy érzem, hogy
ez az állítás sok esetben kritizálható. A nyelvtan nem csupán elméleti tárgy,
gyakorlati használata sokkal jelentősebb. Helyes ismeretével könnyebben tudjuk
vitáinkat megnyerni, érveléseink pontosabb és logikusabb hatást keltenek,
beszédünk ékesebb és meggyőzőbb lesz. Tökéletes alkalmazásával egy interjú
során jobb benyomást keltünk, konfliktusainkat könnyebben tudjuk kezelni, és
még számos előnyt is élvezhetünk azokkal szemben, akik kevésbé tudják saját
anyanyelvüket helyesen használni.
Az
irodalom tanítása viszont egy teljesen más légkört kíván. Szeretném, ha a
diákok nem azt éreznék, hogy nekik mindenképpen verset kell elemezniük úgy,
ahogy azt a tankönyv megkívánja. Teret adnék az új gondolatok felszínre
törésének, és választási lehetőséget nyújtanék az apróbb döntésekben. Ha egy
korszakban több meghatározó mű is született, pillantsunk bele mindegyikbe,
ismerjük a fontosabb téziseket, de olvassuk közösen azt, amelyiket jobban
preferálják. Olvassunk kortárs irodalmat, amelynek a nyelve közelít a mai
fiatalság nyelvhasználatához. Vitatkozzunk, érveljünk saját álláspontunk
mellett, játsszuk el az Odüsszeia jeleneteit, nézzük meg filmen a Hamlet
részleteit, és még ezernyi dolgot művelhetünk, olyan dolgokat, amelyek
kizökkentik őket a megszokott kis világukból. Ahhoz, hogy megközelítő képet
alkossunk az emberről, sok ezer oldalnyi tudományos művet kellene
végigolvasnunk, történelmet, filozófiát, pszichológiát. Ahhoz, hogy nyitottá,
toleránssá válhassunk más világok iránt, sok ezer kilométert kellene utaznunk.
Ahhoz, hogy megtapasztaljuk a nyelv nagyszerűségét, különböző nyelvészeti tanulmányok
fölött kellene sok órán keresztül gubbasztanunk. Ha nem lenne irodalom. De van.
És az irodalom segítségével túlléphetünk önmagunkon időben és térben. És
megismerhetjük a világot úgy, hogy hozzáértők szemüvegén keresztül vizsgáljuk.
A
tanárok sokszor úgy gondolják, hogy nekik semmit sem kell tenniük, a fő cél
csupán a tananyag leadása. A tanulók részéről ugyan elengedhetetlen az
érdeklődés, a tanulni vágyás készsége, azonban úgy érzem, hogy a tanárnak
igenis hatalmas beleszólása és döntése van afölött, hogy mit és hogyan csinál
az óráján. Rengeteg módszer van, amely alkalmazható, számomra mégis 4 tanítási
elmélet az, amelynek együttes alkalmazását beépíteném saját óramenetembe.
A
behaviorizmus szerint a "gyakorlat teszi a mestert". Szerintük a tanulás
egy viselkedésbeli változás, amely egy ingerre adott válasz létrejötte által
következik be. Pedagógiájukban fontos a hosszas gyakorlás, a ténytudás és
tartalmak prezentálása. Ez az álláspont tökéletesen alkalmazható a nyelvtan
gyakorlásánál. A mondatelemzés, szóelemzés, morfológia szintjén alkalmazható
leginkább ez az elmélet, hiszen csak gyakorlás során tökéletesíthető ezeknek az
ismereteknek az elsajátítása. Itt a tanár az instruktor szerepében áll a diákok
elé, frontális oktatás mellett a közös gyakorlásra is időt áldoz. Ahhoz, hogy
elemezni tudjunk egy regényt, fontos, hogy ismerjük az adott korszakot,
amelyben íródott. A stíluselemzés a stílusjegyek ismerete nélkül lehetetlen a
tökéletes megértés, így a tanár fő feladata, hogy a tényanyagot is átadja.
A
kognitivizmus szerint az "agyunk egy számítógép". A memória aktív,
szervezett információ-feldolgozó gépezet, az előzetes tudás pedig
kulcsfontosságú a tanulásban. Ebben az esetben a tanárnak építenie kell a
diákok előzetes tudására, ismereteire, tapasztalataira. A tanár csupán
megfigyelő, segítő helyzetben lép fel. Egy adott irodalmi mű sokszor épít olyan
élethelyzetekre, amelyekkel a tanulók már találkozhattak, így a sémák és
forgatókönyvek segítséget nyújthatnak a megértésben. Ennek a pedagógiának a segítségével
problémahelyzeteket látnak át a diákok.
A
konstruktizizmus tanaival tudok leginkább azonosulni. Képviselői szerint az
agyunk egy hálózat, ahol az agy maga hozza létre a belső modellek
kialakításához szükséges információkat, a tanulás során pedig modellek és
megoldások önálló konstrukciója történik. Pedagógiájuk szerint a tanulás
projekteken dolgozva, társas kollaboráció révén történik, a tanár pedig
együttműködő és együtt-tanuló társ. A kooperatív tanulás segítségével a diákok
alkalmazkodó képessége nőhet, viszont mindenkinek a csoporton belül van egyéni
felelőssége is. Lehet dolgozni tanulói kiselőadásokkal, csoportmunkával,
projektmódszerrel, a lényeg, hogy a diákok is részesei legyenek a
folyamatnak.
A
konnektizizmus pedig összefoglalja mindazt, amire egy mai, 21. századi tanárnak
szüksége van, ez pedig nem lehet más, mint a digitális kompetencia. Ebben a
pedagógiában a tanár csupán felvázolja a lehetőségeket, biztosítja a kreatív
környezetet a tanulók számára, amelyben a résztvevők közösen bonthatják ki a
számukra legizgalmasabb témákat. Hatékony "táptalaja" lesz ez a
tanulásnak, viszont a munka nagy részét a diákok kreativitására bízza. A
módszer tökéletesen alkalmazható a modern eszközök terepén, a tanár akár egy
csoportot is létrehozhat, ahova a diákok feltölthetik kiselőadásaikat,
érdekességeket a tananyaggal kapcsolatban. Ezen a felületen nem csak
gyűjthetik, hanem rendszerezhetik is megszerzett tudásukat.
Ezen
a ponton el is érkeztünk az egyik legnagyobb kihíváshoz: a digitális világ
területére. Míg mi, a digitális bevándorlók csak tanuljuk az interaktív
eszközök használatát, saját diákjaink már bennszülöttként kezelik ezeket az
eszközöket. Fontos, hogy ha nem is minden órán (mert a frontális oktatás igenis
fontos a tényanyagok elsajátításában), de rendszeresen "törjük meg"
az óra menetét digitális feladatokkal. Akár egy feladat is elég, hogy bevonjuk
a diákságot, hogy közös tanulásra buzdítsuk őket. Ki ne szeretne interaktív
táblával dolgozni? Ki ne szeretné, ha a világhálón keresztül pillanatok alatt
értesülne a házi feladatról, vagy elérné a tananyagot? Sok tanár
filmrészleteket, hanganyagokat visz be az órájára. De mi lesz akkor a
diákokkal? Saját tapasztalatból kiindulva mondhatom, hogy ha magyaráznak, fele
annyira sem érdekel a dolog, mintha én magam csinálhatnám. Az én kezemben
legyen az irányítás, érezzem, hogy az én akaratomból történnek dolgok. A
technológia csak akkor segít a tanulásban, ha a diákok ki is próbálhatják az
interaktív táblát, és a részesei lehetnek a "játéknak".
Mindannyian
szembesülünk azzal, hogy a diákokat nem érdekli a tanulás, nem fogékonyak az
irodalom vagy a nyelvtan szépségei iránt. A mi dolgunk az, hogy motiváljuk
őket, kutassunk olyan területek iránt, amelyek izgalmasak, amelyek kizökkentik
és meghökkentik őket a szó legpozitívabb értelmében. Csak a mi kreativitásunk
szabhat gátat, miközben az eszközök szinte a kezünkre játszanak.
Leendő
tanárként saját diákkoromra gondolok vissza legszívesebben. Én azokat az órákat
szerettem, ahol a tanár dinamikus, interaktív órát tartott. Ahol meghallgatott
és gondolkodásra késztetett. Ahol kihangsúlyozta az összefüggéseket, és
megértette a tananyagot. Ahol emberközpontú és segítőkész reakciókat kaptunk
tetteinkre, Ahol kooperatív technikákat alkalmaztak. Ahol úgy éreztem, hogy a
dolgok az én cselekvésemből következnek be, nincs külső kényszer és nem álltam
külső nyomás alatt. Ahol a tanár igazságosan osztályozott, nem csak egy
"megbélyegző" jeggyel, hanem szóbeli magyarázattal is, és ahol egy
esetleges rossz jeggyel nem menthetetlen diáknak lettem elkönyvelve. Ezt a
pedagógiát támogatom én is.
Végezetül
egy videóval zárnám le tanári filozófiámat, amely rámutat arra, hogy a tanár
mennyire sokrétű személyiség, nem csak egy tőlünk feljebb álló hatalom, hanem
mentor is lehet. Ó kapitány, kapitányom!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése