2015. november 10., kedd

Játék a képekkel - kollázsok

Bizonyított tény, hogy a képi ábrázolás nagyban megkönnyíti a tanulási folyamatot. A szöveges, frontális órákat a legegyszerűbb "feldobni" 1-1 vizuális anyaggal, ábrával, így az óra menete sem lesz egyhangú, száraz. 
A verselemzés egy olyan területe az irodalomtanításnak, amely nagyon erősen kötődik a  képekhez: egyes technikák szerint akkor érthetünk meg egy verset igazán, ha le tudjuk rajzolni. Költői képek, alakzatok sora található meg bennük, de rengeteg versre jellemző a nominális stílus is. Ezeket pedig egyszerűen lehet képi síkon ábrázolni. 
Úgy gondolom, hogy egy kollázs elkészítése közelebb hozhatja a diákokat ahhoz, hogy megértsék az adott verset és annak lényegével tisztában legyenek. A Fotor kollázskészítő program segítségével elkészítettem én is egy mintaproduktumot. Babits Mihály Messze, messze... című verse adta az ötletet: ennek a versnek a jellegzetessége, hogy a szövegben a névszói elemek dominanciája érvényesül. Jellemző a névszói állítmányok, jelzők túlsúlya, a nyelvi kapcsolóelemek hiánya, amelyek folytán állóképszerűvé válik a leírás, lassú tempójúvá az elbeszélés. A vers fő motívumait illesztettem össze, minden versszakból 1-1 képet. Akár egy óra bevezetéseként is lehet használni a képet, amely felvázolja az óra témáját. De a diákok saját maguk is elkészíthetnek 1-1 kollázst, és bemutathatják társaiknak az órán. Így elindulhat a verselemzés, egy másik, izgalmasabb szinten. Nem köti őket a tankönyvi értelmezés, saját maguk hozhatják létre azt, amit számukra jelent a vers. Érdekes feladat lehet pl. az, ha egy összeállított kollázsról a diákoknak kell kitalálniuk, hogy vajon melyik verset ábrázolhatja. A feladat fejleszti a kreativitást, és egyben jó szórakozás is.


A fenti képen a vers első 4, az alsó képen pedig az utolsó 4 versszak kollázsa látható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése