
A
verselemzés egy olyan területe az irodalomtanításnak, amely nagyon erősen
kötődik a képekhez: egyes technikák szerint akkor érthetünk meg egy
verset igazán, ha le tudjuk rajzolni. Költői képek, alakzatok sora található
meg bennük, de rengeteg versre jellemző a nominális stílus is. Ezeket pedig
egyszerűen lehet képi síkon ábrázolni.
Úgy
gondolom, hogy egy kollázs elkészítése közelebb hozhatja a diákokat ahhoz, hogy
megértsék az adott verset és annak lényegével tisztában legyenek. A Fotor kollázskészítő program segítségével elkészítettem én is egy mintaproduktumot.
Babits Mihály Messze, messze... című verse adta az ötletet: ennek a versnek a
jellegzetessége, hogy a szövegben a névszói elemek dominanciája érvényesül.
Jellemző a névszói állítmányok, jelzők túlsúlya, a nyelvi kapcsolóelemek
hiánya, amelyek folytán állóképszerűvé válik a leírás, lassú tempójúvá az
elbeszélés. A vers fő motívumait illesztettem össze, minden versszakból 1-1 képet. Akár egy óra
bevezetéseként is lehet használni a képet, amely felvázolja az óra témáját. De
a diákok saját maguk is elkészíthetnek 1-1 kollázst, és bemutathatják
társaiknak az órán. Így elindulhat a verselemzés, egy másik, izgalmasabb
szinten. Nem köti őket a tankönyvi értelmezés, saját maguk hozhatják létre azt,
amit számukra jelent a vers. Érdekes
feladat lehet pl. az, ha egy összeállított kollázsról a diákoknak kell
kitalálniuk, hogy vajon melyik verset ábrázolhatja. A feladat fejleszti a
kreativitást, és egyben jó szórakozás is.
A fenti képen a vers első 4,
az alsó képen pedig az utolsó 4 versszak kollázsa látható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése