2015. október 23., péntek

MindMeister - gondolattérképek azoktatásban

A mai órán a gondolattérképekkel ismerkedtünk meg, melyek segítségével ismereteket tudunk összekapcsolni: fogalmak, videók és képek között tudunk kapcsolatot teremteni. A MindMeister online gondolattérkép-készítő alkalmazás segítségével egy irodalmi témát választottunk: Petőfi Sándor János vitéz c. művét.

Feladat: Készítsenek 4-6 fős csoportokban gondolattérképet Petőfi Sándorról és a János vitéz című művéről a tananyagból kiindulva. A térkép legyen színes és kreatív, használjanak videókat és képeket! A kész gondolattérképeket szemléltessétek, és válasszanak ki 1-1 főt, aki bemutatja a közös munkát!

A témát sokszínűsége miatt választottuk. A diákok megismerkednek Petőfi életrajzával, a mű keletkezésével és sajátosságaival. Példákat gyűjtenek szóképekre, elbeszélésekre és leírásokra, összehasonlítják a mesei elemeket a valósággal, és találhatnak intertextualitásokat filmekben, festményekben és különböző műfajokban (pl. opera) is. A kooperatív oktatási módszer segítségével érdekesebbé tehetjük óránkat. A stratégia célja nemcsak az ismeretek és az intellektuális készségek fejlesztése, hanem a szociális készségek, együttműködési képességek kialakítása is. Emellett a diákok olyan eszközöket használhatnak (Google, YouTube stb.), amelyekkel minden nap találkoznak. Mi mégis az oktatásba szeretnénk ezeket használni, így a tananyag ismertetése játékos formában történik. A csoportmunka keretében a tanulók együttes munkát végeznek, s ugyanúgy felelősek egymás tanulási eredményéért, mint a sajátjukért.  

Reflexió a közös munkára:

A MindMeister program felfedezése sok időt vett igénybe. Hatalmas előnye, hogy az internetről link segítségével videókat és képeket lehet beilleszteni, azonban ezeknek a formázása nehézkes. Néha csak egy dolog segít: kitörölni a megkezdett munkát, és újra visszatérni az alapokhoz. Képeket csak a világhálóról engedett megosztani, saját fájl beszúrását nem engedélyezte. A program kevésbé átlátható, ha nagyítunk, nem fér bele minden, ha kicsinyítünk, nem látszanak a feliratok.
A páros feladatnak kifejezetten örültem, így a programot együtt tudtuk felfedezni társammal, Kővári Bettinával, akivel gyorsan és hatékonyan tudtunk együttműködni. A témán szinte azonnal megegyeztünk, már a szemináriumon is el kezdtük megoldani a feladatot, amelynek a részletes kidolgozása Facebook-on keresztül történt egy előre egyeztetett időpontban, így az azonnali visszajelzésnek köszönhetően gördülékenyen tudtuk szerkeszteni egyszerre a térképünket.
Egy összefoglaló órámon én is szívesen alkalmaznám ezt a megoldást a tanultak felelevenítésére és ismétlésére


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése