A mai
órán a gondolattérképekkel ismerkedtünk meg, melyek segítségével ismereteket
tudunk összekapcsolni: fogalmak, videók és képek között tudunk kapcsolatot
teremteni. A MindMeister online gondolattérkép-készítő alkalmazás segítségével
egy irodalmi témát választottunk: Petőfi Sándor János vitéz c. művét.
Feladat:
Készítsenek 4-6 fős csoportokban gondolattérképet Petőfi Sándorról és a János
vitéz című művéről a tananyagból kiindulva. A térkép legyen színes és kreatív,
használjanak videókat és képeket! A kész gondolattérképeket szemléltessétek, és
válasszanak ki 1-1 főt, aki bemutatja a közös munkát!
A
témát sokszínűsége miatt választottuk. A diákok megismerkednek Petőfi
életrajzával, a mű keletkezésével és sajátosságaival. Példákat gyűjtenek
szóképekre, elbeszélésekre és leírásokra, összehasonlítják a mesei elemeket a
valósággal, és találhatnak intertextualitásokat filmekben, festményekben és különböző
műfajokban (pl. opera) is. A kooperatív oktatási módszer segítségével
érdekesebbé tehetjük óránkat. A stratégia célja nemcsak az ismeretek és az
intellektuális készségek fejlesztése, hanem a szociális készségek, együttműködési
képességek kialakítása is. Emellett a diákok olyan eszközöket használhatnak
(Google, YouTube stb.), amelyekkel minden nap találkoznak. Mi mégis az
oktatásba szeretnénk ezeket használni, így a tananyag ismertetése játékos
formában történik. A csoportmunka keretében a tanulók együttes munkát végeznek,
s ugyanúgy felelősek egymás tanulási eredményéért, mint a sajátjukért.
Reflexió
a közös munkára:
A
MindMeister program felfedezése sok időt vett igénybe. Hatalmas előnye, hogy az
internetről link segítségével videókat és képeket lehet beilleszteni, azonban
ezeknek a formázása nehézkes. Néha csak egy dolog segít: kitörölni a megkezdett
munkát, és újra visszatérni az alapokhoz. Képeket csak a világhálóról engedett
megosztani, saját fájl beszúrását nem engedélyezte. A program kevésbé átlátható,
ha nagyítunk, nem fér bele minden, ha kicsinyítünk, nem látszanak a feliratok.
A
páros feladatnak kifejezetten örültem, így a programot együtt tudtuk felfedezni
társammal, Kővári Bettinával, akivel gyorsan és hatékonyan tudtunk
együttműködni. A témán szinte azonnal megegyeztünk, már a szemináriumon is el
kezdtük megoldani a feladatot, amelynek a részletes kidolgozása Facebook-on
keresztül történt egy előre egyeztetett időpontban, így az azonnali
visszajelzésnek köszönhetően gördülékenyen tudtuk szerkeszteni egyszerre a
térképünket.
Egy
összefoglaló órámon én is szívesen alkalmaznám ezt a megoldást a tanultak
felelevenítésére és ismétlésére
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése