Bagyinszki
Diána vagyok, 23 éves hallgató, jelenleg az Eötvös Loránd Tudományegyetem 5
féléves magyartanári és filozófiatanári mesterképzésére járok. BA diplomámat
magyar-etika szakpáron szereztem, és nem volt kérdés, hogy a tanári pályán
képzelem el a jövőmet. Szakdolgozatomat a pszicholingvisztika témakörén belül
írtam, egy saját kísérlet alapján foglalkoztam a szóelőhívási nehézségekkel,
freudi elszólásokkal, a nyelvem hegyén van jelenséggel. Az angol felsőfokú
komplex nyelvvizsga megszerzése nagy büszkeséggel tölt el, hiszen sok nehézség
árán jutottam el idáig. Úgy gondolom, hogy az embernek először ismernie kell a
saját anyanyelvét, annak helyes használatát ahhoz, hogy más idegen nyelvet is
elsajátíthasson. Az egyetemi évek, a hosszas grammatika órák azok, amelyekért
köszönetet mondok, úgy érzem, hogy a témában való elmélyedés segített a
„nyelvvizsga-fronton”, így alapvető fontosságúnak tartom, hogy egy leendő
magyartanár kellő figyelmet fordítson a középiskolai oktatás során a nyelvtan
megszerettetésére is.
Az
ember – ha az élet kivételesen sok területén – pedagógusként reagál, levonja a
következtetést. Már gimnáziumban is a dolgozatírás előtt felkészítő órákat
tartottam saját osztálytársaimnak, bevett szokásunk volt, hogy a 15 perces
szünetben átbeszéltük a lehetséges kérdéseket, és azokra a válaszokat. Mindig
éreztem, hogy tehetséges vagyok abban, hogy úgy magyarázzak el számomra könnyen
belátható dolgokat másoknak, hogy ők is egyszerűen megértsék, és alkalmazni
tudják a tanultakat. Szakdolgozatomban is különösen nagy kihívás volt az, hogy
hogyan vezessem rá a kísérleti alanyokat a megoldásra, hogy milyen
hívószavakkal tudom beindítani a szó előhívását a mentális lexikonjukból.
Számomra
az egyik legfontosabb, hogy egy tanár kellő türelemmel rendelkezzen. Az egyetem
mellett sokszor felkészítettem diákokat érettségire, de az alsós korosztálynak
is szívesen tanítottam olvasást. Ezeknek a különóráknak köszönhetem, hogy
tapasztalatot szereztem abban is, hogyan is kell bánni különböző képességű
gyerekekkel, mi az, amit szívesebben csinálnak, mivel lehet őket rávenni az
együttműködésre, és hogyan érhetem el, hogy szeressék, amivel éppen
foglalkoznak. Középiskolai éveimet a második kerületi Móricz Zsigmond
Gimnáziumban töltöttem, hospitálási gyakorlataimra pedig szívesen látogatok
vissza régi iskolámba, ahol remélhetőleg később tanárként is megmutathatom,
hogy mire vagyok képes. Jelenleg órákat látogatok, tanári módszereket figyelek
meg, és most a kisérettségire készülök, ahol vizsgaelnökként leszek jelen a
volt magyartanárom mellett, ami egyben hatalmas megtiszteltetés és nagy kihívás
is a számomra, de nem utolsósorban kiváló tapasztalatszerzési lehetőség.
Az
egyetem mellett is törekedek arra, hogy olyan munkát végezzek, amely alatt a
tanári pályához szükséges tulajdonságokat tökéletesíthetem. Rengeteg
rendezvényre járok, főleg az Educatio és az Oktatási Hivatal eseményein szoktam
megjelenni. Emellett az idei nyáron, 4 héten keresztül egy promóció keretében
szülőknek segítettem összeválogatni az iskolakezdési csomagot gyermekeik
számára. Zalakaroson egy hétvégét töltöttem tanári csapatépítésen, ahol
animátori feladatokat láttam el. A rendezvények és promóciók is megerősítettek
abban, hogy helyem van a tanári pályán, rendelkezem olyan sarkalatos
tulajdonságokkal, mint a türelem és az empátia. Véleményem szerint tanárnak születni kell,
de ehhez elkerülhetetlen egy hosszas tanulási folyamat is. Egy jó tanár legyen megértő, higgadt, nyugodt, a tanuló
számára egy biztonságos tanulási környezetet biztosítson. Fontos, hogy tudjon beszélni a
gyerekekkel, ki merjen állni eléjük, és megtanítsa nekik azt a tananyagot,
amely nemcsak az érettségi megszerzéséhez kell, hanem egy egész életre szóló
alaptudást is eredményez. Ez a hajlam a nevelésre, tanításra nem mindenkiben
van meg: mindenkiből lehet ugyan tanár, de jó tanár csak kevesünkből válhat. Az eddig megszerzett tudásom, kitartásom
és precizitásom segítségével úgy érzem, hogy a mesterképzést sikeresen és
élvezettel tudom elvégezni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése