A
Google mindenki számára ismerős: napjainkban talán ezt használjuk a legtöbbet
információkeresésre, ezen keresztül tájékozódunk a világ dolgairól. A mai órán
azonban ennek az egyszerű keresőprogramnak a többi funkciójában mélyedtünk el,
amelyeket sokszor még én sem ismertem. Ebben a bejegyzésben néhány olyan
alkalmazást szeretnék bemutatni, amelyek az oktatás során is a segítségünkre
lehetnek.
- Google
naptár
A Google Naptár segítségével interneten keresztül tudjuk egy osztály vagy tanulócsoport
"menetrendjét" követni. Megjelenhetnek benne az esedékes feladatok,
dolgozatok időpontjai, és a házi feladatokat is lehet benne vezetni.
Tökéletesen alkalmazható kooperatív munkában is, pl. végzős osztály filozófiai
kiselőadásainak (korai görög filozófusok: Anaximandrosz, Anaximenész,
Parmenidész, Hérakleitosz) időpontjai szerepelhetnek benne, így minden csoport
tájékozódhat a többiek munkafolyamatáról, saját időpontjaikról stb.
- Google
kérdőív (Form)
Ezzel
az alkalmazással kérdőíveket, űrlapokat tudunk létrehozni. Nagy előnye, hogy a
kitöltése után a program automatikusan összesíti is a válaszokat, így a
feladatunkat is megkönnyíti, és az értékelés is egyszerűbbé válik. Az oktatásban
is szívesen alkalmaznám, hiszen a diákok játékos feladatnak tartják a
kérdőíveket, akár ők is csinálhatnak sajátot, majd megoszthatják társaikkal.
Úgy gondolom, hogy az alakzatok és költői képek pontos ismeretével rálátásuk
nyílik az irodalomra, érthetőbbé, megfoghatóbbá válnak a különböző művek.
Gyakorlásukkal mind az irodalom, mind a nyelvtan tudásuk bővülhet, és mind a
két tantárgyban kamatoztatni tudják a tanultakat. 11. osztályban részletesebben
is foglalkozunk a szépirodalmi stílussal és annak jellemzőivel, míg a költői
képekben való tájékozottság irodalom órán előnyt jelent a teljes gimnáziumi időszak alatt.
Saját kérdőívet én is csináltam, hogy szemléltetni tudjam a módszert: Alakzatok és költői képek
A Google Form a tanárnak is hatalmas segítség lehet: dolgozatokat is lehet ilyen formában
csinálni. A diákok gyorsan és egyszerűen tudják kitölteni a feladatot, a tanár
pedig azonnal értékelni tudja. A manuális, kézzel írt dolgozatok sokszor
olvashatatlanok, és olyan tetemes mennyiségűek, hogy egy kérdőív formájában
beadott dolgozat a tanárnak is könnyebbséget jelent.
- Google
keresés (Search)
Az
egyszerű kereső funkció is hasznos lehet pl. egy 12. osztály óráján. A magyar
nyelv történetével kapcsolatos tanultakat lehet kiegészíteni: feladatként
nyelvrokonsággal kapcsolatos tudományos híreket kell keresniük, a következő
órán pedig megbeszélnénk az olvasottakat.
Csoportokban
felkészülhetnek 1-1 témából, a magyar nyelv történetének fő korszakait
dolgozhatják fel, beletehetnek a prezentációba képeket, filmrészleteket stb. A
Google Alert segítségével folyamatosan értesítést kaphatnak a témában megjelenő új írásokról
is az ímélcímükre.
- Google
Drive
A
Google Drive egy olyan tárhely, ahol mappákba rendezve tárolhatjuk elektronikusan
összegyűjtött anyagainkat: képeket, szövegdokumentumokat, videókat stb. tudunk
kategorizálva tárolni, és megosztani egymással. A benne tárolt dokumentumok
közösen szerkeszthetők, mindenki fel tudja tölteni azt, amit talál a témához
kapcsolódóan. A Google keresés eredményeit is meg tudják osztani társaikkal,
pl. a magyar nyelv eredetével, rokonságával, a magyarság más népekkel való
érintkezésének nyomaival kapcsolatos találatokat.
- Google
Maps és Earth
A
Google Earth alkalmazással kézenfekvő, hogy az írók és költők életrajzát lehet érzékletesen
szemléltetni. Tapasztalat, hogy ez az anyagrész az, amelyet többnyire száraznak,
unalmasnak tartanak a diákok. De nem akkor, ha "bebarangolhatják"
azokat a tájakat, földrészeket, amelyek meghatározó tényezői voltak egy-egy író
vagy költő munkásságában. 12. osztályos tanulók bejárhatják Radnóti életének
főbb állomásait: összehasonlíthatják a budapesti utcákat a maiakkal,
elutazhatnak Szegedre, ahova magyar-francia tanári szakra járt, az ország
határát átlépve pedig megismerhetik Bor bányavárosát is, ahova 1944-ben
szállították.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése